mandag, december 12, 2005

Guernica: Research

Jeg kan egentlig meget godt lide at researche. Sikkert fordi jeg er en frygtelig nørd, der godt kan lide at tilegne mig ny viden.

Desværre har research det med at overtage scenariet for nogle forfattere. Scenariet bliver en nydelig og sikkert historisk korrekt præsentation af hvad man har læst sig frem til, med en masse detaljer, der egentlig ikke bidrager andet til scenariet end autensitet.

Jeg har derfor valgt at begrænse mig. Jeg læser Hemmingway galore (men det ville jeg gøre alligevel), ser masser af historiske dramaer på DVD (for at få et greb om genren) og søger at holde min faktuelle research om borgerkrigen så overfladisk som muligt.

Sagen er: jeg har allerede en fortælling på hjerte, jeg behøver ikke historiebøger til at hjælpe mig der. Det eneste jeg leder efter lige nu er ideer til scener, til bipersoner og til andre småting; alt det der giver et scenarie smag, men som ofte får overtaget under researchprocessen og bliver det primære fokus i stedet for et hjælpemiddel.

Den eneste anden grund til at researche er at kunne lave noget, der er så tæt på at være historisk korrekt, at det ikke får alt for mange pedanter (med en normal fordeling af gennemsnitlige Fastavalspillere, kommer de til udgøre cirka 40%) til at ødelægge spillet ved at diskutere med spil-lederen.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du ved godt du kun har disse problemer, fordi du ikke laver scenarier med flyende hvaler.

Fuck virkeligheden hvad har den nogle sinde gjort for dig?

11:06 AM  
Blogger Anders Frost Bertelsen said...

Jeg har sagt det før, jeg siger det igen. "Ung må verden endnu være" af Nordahl Grieg (ham med Kringsatt av fiender)

10:48 AM  
Anonymous Anonym said...

Jeg vill ikke sige at jeg opfandt holdningen at "research er skadeligt", men jeg er en glad tilhænger af den. (Og tak for sidst!)

Spillerne skal jo komme med sin kreativitet, og så snart de bliver usikre på om deres nyopfindelser dræber nogen smart historisk detalje, så har man tabt.

Men du klarer dig nok. Alle DVD'er til trods.

Godt at du har en blog man kan få som syndikeret fløde: nu kan jeg følge med i hvad du skriver. I ro og mag. I min RSS-læsere. Omea Reader, hedder den, og kan fås gratis.

2:28 PM  

Send en kommentar

<< Home